Big data in Education / Learning Analytics
Ik heb mijn “statement of accomplishment” gekregen voor de Coursera-cursus “Big data in Education / Learning Analytics”. Ik heb de cursus afgesloten met de maximale score.
Inhoudelijk zeer interessant hoe alle statistische technieken worden toegepast op het leerdomein. Op het terrein van de data-verzameling wordt natuurlijk steeds meer mogelijk, en het wordt ook steeds eenvoudiger om gegevens over het leerproces bij te houden. En uiteraard kan je daar dan de meest fantastische modellen op los laten om te gaan voorspellen of processen te verbeteren. Ik had steeds wel de vraag hoe een kosten-baten-analyse te maken. Het is zeer eenvoudig om veel tijd te stoppen in het maken van al die modellen en analyses. Maar hoeveel is de individuele student en de individuele docent hier daadwerkelijk mee geholpen? Ik denk dat dat de grote vraag wordt bij Learning Analytics: in welke gevallen is het effectief, efficient en draagt het daadwerkelijk wat bij aan het onderwijs-leerproces? Die gevallen zijn er zeker, nu moeten we ze nog identificeren.
Daarnaast zijn er, juist in die individuele gevallen, nog allerlei psychologische processen die uiterst moeilijk in modellen zijn te vatten. “Because we’re human”.